📰 Title: | HyperRogue | 🕹️ / 🛠️ Type: | Game |
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🗃️ Genre: | Adventure & Action | 🚦 Status: | 04. Released (status) |
🏷️ Category: | Adventure & Action ➤ Role-playing game ➤ RPG ➤ Rogue, Moria, Angband | 🌍️ Browser version: | |
🔖 Tags: | RPG; Exploration; Puzzle; Procedural Generation; Loot; Fantasy; Abstract; Grid-Based Movement; Open World; Perma Death; Endless; Local Co-op; 3D VR; Keyboard; Mouse | 📦️ Package Name: | hyperrogue |
🐣️ Approx. start: | 2011-11-01 | 📦️ Arch package: | |
🐓️ Latest: | 2023-02-05 | 📦️ RPM package: | |
📍️ Version: | Latest: A12.1i / Dev: fe6ae71 | 📦️ Deb package: | |
🏛️ License type: | 🕊️ Libre | 📦️ Flatpak package: | |
🏛️ License: | GPL-2 | 📦️ AppImage package: | |
🏝️ Perspective: | Third person | 📦️ Snap package: | |
👁️ Visual: | 2D & 3D | ⚙️ Generic binary: | |
⏱️ Pacing: | Turn-Based | 📄️ Source: | |
👫️ Played: | Single & Multi | 📱️ PDA support: | |
🎖️ This record: | 🕳️ Not used: | ||
🎀️ Game design: | 👫️ Contrib.: | goupildb & Louis | |
🎰️ ID: | 11446 | 🐛️ Created: | 2013-03-16 |
🐜️ Updated: | 2023-02-17 |
[fr]: | Un roguelike graphique au tour par tour similaire à Rogue (son objectif étant là aussi de trouver l'une des fabuleuses orbes de Yendor), dans lequel le joueur est un aventurier collectant des trésors, mais avec une singularité, un étrange monde non-euclidien (son plan est hyperbolique, par opposition à l'espace euclidien auquel nous sommes habitués) composé de dizaines de régions aux propriétés physique spécifiques. Les trésors ont pour effet d'attirer des monstres, mais seulement dans les régions du même type, ce qui devrait pouvoir être mis à profit... | [en]: | A graphical turn-based roguelike similar to Rogues (again, his goal is to find one of Yendor's fabulous orbs), in which the player is an adventurer collecting treasures, but with a twist, a strange non-Euclidean world (its plane is hyperbolic, as opposed to the Euclidean space we are used to) composed of dozens of regions with specific physical properties. The treasures have the effect of attracting monsters, but only in regions of the same type, which should be able to be put to good use... |
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💡 Lights on: | 🦺️ Work in progress: | ||
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🤔️ Why ?: | ⭐️ Major upgrade | 💥️ New version published (to be updated): | |
🎨️ Improvement of this entry: | 🚧️ Some work remains to be done: |
🏝️ Trailer: (201711),
💎 Features: 3D VR (202105),
🕹️ Gameplay: (202203), (202211), (202203),
🏡️ Website & videos
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🕹️ Title: HyperRogue
🦊️ What's: A graphical roguelike similar to Rogues, but with a twist, a strange non-Euclidean world
🏡️ https://www.roguetemple.com/z/hyper/
🐣️ https://github.com/zenorogue/hyperrogue
🔖 #LinuxGaming #RPG #Fantasy #Endless #Libre #Arch #Deb #Flatpak
📖 Our entry: http://www.lebottindesjeuxlinux.tuxfamily.org/en/online/lights-on/
🥁️ Update: A11.3➜A12.1i
⚗️ Major upgrade ⭐️
📌️ Changes: https://zenorogue.itch.io/hyperrogue/devlog/260131/hyperrogue-120-dice-curses-and-vr
🐘 From: https://planet.freegamedev.net/2023/02/17/sources-of-hyperrogue-part-vii/
🏝️ https://watch.thekitty.zone/xAFrKKApHTY
💎 https://watch.thekitty.zone/6Mx1G0RlYck
🕹️ https://watch.thekitty.zone/bjWkw07ghL4
🕹️ https://watch.thekitty.zone/KnSXPWwTKrk
🕶️ A bird's eye view where the player progresses on a stylized map/world in the shape of a sphere that scrolls with his movements, with a monster (in purple, in front of him) approaching and all sorts of objects and crystal walls.
HyperRogue is a graphical turn-based roguelike similar to Rogues (again, his goal is to find one of Yendor's fabulous orbs), in which the player is an adventurer collecting treasures, but with a twist, a strange non-Euclidean world (its plane is hyperbolic, as opposed to the Euclidean space we are used to) composed of dozens of regions with specific physical properties. The treasures have the effect of attracting monsters, but only in regions of the same type, which should be able to be put to good use...
Un roguelike graphique au tour par tour dans un étrange monde non-euclidien, par Zeno Rogue, musique par Shawn Parrotte.
En C++.
HyperRogue (Hyperbolic Rogue) est un roguelike graphique au tour par tour similaire à Rogue (son objectif étant là aussi de trouver l'une des fabuleuses orbes de Yendor), dans lequel le joueur est un aventurier collectant des trésors, mais avec une singularité, un étrange monde non-euclidien (son plan est hyperbolique, par opposition à l'espace euclidien auquel nous sommes habitués) composé de dizaines de régions aux propriétés physique singulières. Les trésors ont pour effet d'attirer des monstres, mais seulement dans les régions du même type, ce qui devrait pouvoir être mis à profit...
Vous pouvez vous déplacer avec le pavé numérique (touches de vi : hjklyubn), ou à la souris. Vous pouvez également passer votre tour en appuyant sur ".".
Comme un voleur, votre objectif est de collecter autant de trésors que possible. Toutefois, la collecte des trésors attire des monstres dangereux (d'autre part, tuer des monstres génère davantage de trésors). Vous pouvez tuer la plupart des monstres en vous déplaçant vers eux. De même, si le monstre était à côté de vous à la fin de votre tour, il vous tuerait. Le jeu vous protège de cette mort accidentelle en ignorant les mouvements qui conduisent à la mort instantanée (similaire à la règle de vérification des échecs). In fine, vous serez probablement confronté à une situation où les monstres vous encerclerons. Cela signifiera que votre aventure est terminée, et que vous devrez vous téléporter vers le monde euclidien pour survivre en appuyant sur Echap (quitter).
Collecter suffisamment de trésors vous permet également de trouver des orbes magiques rares, qui vous accorderons - pour un temps limité, des capacités spéciales. Le monde est une combinaison de dizaines de types de terrains. Chaque type de terrain a un style particulier (de monstres, de trésors, d'orbes magiques, avec ses caractéristiques de terrain).
La collecte de trésors attire davantage de monstres mais seulement dans les terres du même type, de sorte que vous pouvez essayer de rassembler beaucoup de trésors dans plusieurs territoires différents ! Certains de ces terrains sont disponibles dès le début, d'autres ne peuvent être trouvés que si vous avez fait vos preuves (appuyez sur Echap pour savoir ce que vous devriez faire pour accéder à d'autres terres). En fin de compte, vous serez en mesure d'accéder à l'enfer, et de chercher les fabuleuses orbes de Yendor cachées là-bas. Obtenez au moins l'une d'elles pour prouver que vous êtes un vrai gagnant ! Seuls les meilleurs joueurs seront aptes à faire face aux défis de l'enfer, mais à la fois les monstres et les défis associés aux orbes de Yendor sont différents du reste du jeu, cela devrait donc en valoir la peine.
Un roguelike SDL dans un monde non-euclidien
Un jeu mixant roguelike et puzzle sur un plan hyperbolique.
Publié sous licence publique générale GNU, version 2. En tant que tel, il est fourni sans aucune garantie.
Vous êtes un aventurier solitaire dans un monde étrange, où la géométrie ne fonctionne pas de la manière attendue. Rassemblez autant de trésors que vous le pouvez avant que les méchants monstres ne vous attrapent. Explorez une cinquantaine de mondes différents, chacun ayant ses propres trésors, ennemis et obstacles de terrain. Votre quête consiste à trouver le trésor légendaire, les orbes de Yendor. Collectionnez l'un d'entre elles pour gagner ! Ou ignorez simplement votre quête et collectez de plus petits trésors.
Sa particularité est la géométrie unique et inhabituelle du monde : c'est l'un des rares jeux qui se déroule sur un plan hyperbolique. Imaginez une grille composée d'hexagones et d'heptagones, des lignes droites qui semblent parallèles, mais qui divergent et ne se croisent jamais, des triangles dont les angles s'additionnent à moins de 180 degrés, l'extrême improbabilité d'atteindre deux fois le même endroit, et la façon dont le monde semble tourner à votre retour. Tout cela est important pour le gameplay. Le jeu s'inspire du genre rogue (bien que de façon très minimaliste), des œuvres de M. C. Escher, et de jeux de réflexion tels que Deadly Rooms of Death.
Un monde très infini
Avec plus d'espace que tout ce qui est euclidien. Le jeu génère dynamiquement de nouvelles parties du monde au fur et à mesure que vous vous déplacez. Aucune compréhension préalable de la géométrie hyperbolique n'est nécessaire - en fait, jouer à HyperRogue est probablement le meilleur moyen d'en savoir plus à ce sujet, bien mieux et plus profondément que n'importe quelle formule mathématique. Il est pratiquement impossible de revenir à un endroit où vous êtes déjà allé, à moins de revenir exactement de la même façon. Montrez votre véritable maîtrise de la navigation hyperbolique en trouvant l'Orbe de Yendor, le Saint Graal, en sauvant le Prince / la Princesse !
Beaucoup de variété
72 terres (72 dans la version gratuite), chacune ayant un thème, une mécanique, des graphiques, des caractéristiques de terrain, des monstres indigènes, un type de trésor et une puissance d'orbe magique uniques. La quête ultime d'Hyperstone vous demande d'obtenir 10 trésors dans chacune des terres !
Une mécanique simple mais difficile à maîtriser
À bien des égards, HyperRogue est plus proche des jeux de société comme les Échecs que des jeux informatiques classiques - sauf que son "échiquier" est un plan hyperbolique, avec des caractéristiques générées de manière aléatoire. Les ennemis se déplacent de manière prévisible, et la plupart peuvent être tués simplement en se déplaçant vers eux - cependant, ils peuvent aussi tuer votre personnage en une seule attaque ! Même si le jeu vous interdit d'effectuer des mouvements qui y conduiraient immédiatement ("échec" aux échecs), combattre de grands groupes reste un défi.
Encore plus difficile !
Si vous voulez encore plus de défi, vous l'obtiendrez facilement, grâce au système de difficulté et de score élevé d'HyperRogue. Plus vous accumulez de trésors dans un pays donné, plus les monstres vous y poursuivent. Rassemblez 10 trésors dans le pays donné pour montrer que vous en avez une compréhension de base, 25 trésors pour montrer que vous l'avez maîtrisé, ou allez encore plus loin ! Le jeu ne se termine jamais, mais il devient de plus en plus difficile.
Plusieurs modes spéciaux
Activez le mode shoot'em up, et le jeu ne se comporte plus au tour par tour et basé sur une grille. Jouez avec votre ami (le mode shmup est recommandé). Essayez les modes euclidien, elliptique ou sphérique, pour voir pourquoi la géométrie est importante, ou activez le mode heptagonal pour renforcer les effets hyperboliques. Essayez des défis supplémentaires tels que le Yendor Challenge ou le mode Pure Tactics, ou faites en sorte que le jeu ait une apparence différente avec le mode Hypersian Rug ou Conformal. Le mode Stratégie orbe, récemment ajouté, met l'accent sur la gestion des ressources en vous proposant des défis plus difficiles tout en vous permettant d'utiliser vos pouvoirs magiques limités dans des situations difficiles.
Un grand jeu, un truc éducatif, ou peut-être un outil artistique ou de recherche ?
HyperRogue a commencé comme une petite expérience technique bizarre, mais il s'est avéré que la géométrie hyperbolique combinée aux règles de base d'un roguelike rendent son gameplay particulièrement exceptionnel, même si vous ne vous souciez pas de la géométrie ! D'autres travaux ont permis d'améliorer le gameplay, mais aussi de faire d'HyperRogue le moteur de géométrie non euclidienne le plus complet qui existe. Même si vous ne vous souciez pas des roguelikes, des roguelites et des puzzles de blocs, vous pouvez jouer le tutoriel comme une explication explorable sur la géométrie hyperbolique, utiliser HyperRogue pour la recherche en géométrie hyperbolique appliquée, ou utiliser le mode texture et l'éditeur de graphiques vectoriels pour créer de l'art mathématique. Les possibilités sont infinies !
Comment l'obtenir
HyperRogue peut être téléchargé gratuitement à partir de ce site, ou acheté sur Steam ou itch.io ; les versions payantes sont mises à jour plus fréquemment et comprennent des fonctionnalités sociales telles que les réalisations et les classements. Il existe également des versions Android et iOS.
🍥️ Debian:
Jeu graphique de type Rogue non euclidien
HyperRogue est un jeu dans lequel le joueur amasse des trésors et combat des monstres, de manière similaire à Rogue mais se déroulant dans un plan hyperbolique et non dans espace euclidien.
Dans HyperRogue, le joueur peut se déplacer dans différentes régions de l’univers qui sont les résidences de créatures particulières et qui peuvent être régies par leurs propres propriétés de physique.
Bien qu’il puisse utiliser des caractères ASCII pour afficher l’univers du jeu Rogue classique, le jeu a besoin de graphismes pour le rendu de l’univers non euclidien.
📕🐧"A turn-based graphical roguelike similar to Rogues, but with a twist, a strange non-Euclidean world"🐧📕.
A SDL roguelike in a non-euclidean world
A puzzle roguelike in the hyperbolic plane.
Released under GNU General Public License, version 2. As such, it comes without any warranty.
You are a lone adventurer in a strange world, where geometry does not work in the expected way. Gather as much treasure as you can before the nasty monsters get you. Explore about 50 different worlds, each with its own unique treasures, enemies, and terrain obstacles. Your quest is to find the legendary treasure, the Orbs of Yendor. Collect one of them to win! Or just ignore your quest and collect smaller treasures.
The twist is the unique, unusual geometry of the world: it is one of just few games which takes place on the hyperbolic plane. Witness a grid composed of hexagons and heptagons, straight lines which seem to be parallel, but then they diverge and never cross, triangles whose angles add up to less than 180 degrees, how extremely unlikely is it to reach the same place twice, and how the world seems to be rotated when you do return. All this matters for the gameplay. The game is inspired by the roguelike genre (although in a very minimalist way), works of M. C. Escher, and by puzzle games such as Deadly Rooms of Death.
A very infinite world
With more space than anything Euclidean. The game dynamically generates new parts of the world as you move. No previous understanding of hyperbolic geometry is required -- actually, playing HyperRogue is probably the best way to learn about this, much better and deeper than any mathematical formulas. It is virtually impossible to get back to a place where you have been before, unless you go back exactly the same way. Show your true mastery of hyperbolic navigation by finding the Orb of Yendor, Holy Grail, rescuing the Prince(ss)!
Lots of variety
72 lands (72 in the free version), each with unique theme, mechanics, graphics, terrain features, native monsters, treasure type, and magical Orb power. The ultimate Hyperstone Quest requires you to get 10 treasures in each of the lands!
Simple but hard to master mechanics
In many ways, HyperRogue is closer to boardgames like Chess, than to mainstream computer games -- except that its "chessboard" is a hyperbolic plane, with randomly generated features. Enemies move predictably, and most can be killed simply by moving into them -- however, they could kill your character with a single attack too! Even though the game disallows you from making moves which would lead to this immediately ("check" in Chess), fighting large groups is still a challenge.
Even more challenge!
If you want even more challenge, you will get it easily, due to HyperRogue's difficulty/high score system. The more treasures you collect in a given land, the more monster chase you there. Collect 10 treasures in the given land to show the basic understanding of it, 25 treasures to show that you have mastered it, or go for even more! The game never ends, but it gets harder and harder.
Multiple special modes
Enable the shoot'em up mode, and the game is no longer turn-based or grid-based. Play together with your friend (shmup mode is recommended). Try the Euclidean, elliptic, or spherical modes, to see why the geometry matters, or enable the heptagonal mode to make the hyperbolic effects stronger. Try extra challenges such as the Yendor Challenge or the Pure Tactics Mode, or make the game look differently with the Hypersian Rug or Conformal mode. The recently added Orb Strategy mode emphasizes the resource management by giving you harder challenges while allowing you to use your limited magical powers in difficult situations.
Great game, educational thing, or maybe an artistic or research tool?
HyperRogue has started as a small, weird technical experiment, but it turned out that hyperbolic geometry combined with basic roguelike rules makes for exceptionally great gameplay, even if you do not care about geometry! Further work improved the gameplay, but also turned HyperRogue into probably the most fully featured engine for truly non-Euclidean geometry in existence. Even if you do not care about roguelikes, roguelites and block puzzles, you can play the tutorial as an explorable explanation about hyperbolic geometry, use HyperRogue for research in applied hyperbolic geometry, or use the texture mode and vector graphics editor to create mathematical art. The possibilities are endless!
How to get it
HyperRogue can be downloaded freely from this website, or bought on Steam or itch.io; the paid versions are updated more frequently and include social features such as achievements and leaderboards. There are also Android and iOS versions.
🍥️ Debian:
Non-euclidean graphical rogue-like game
HyperRogue is a game in which the player collects treasures and fights monsters -- rogue-like but for the fact that it is played on the hyperbolic plane and not in euclidean space.
In HyperRogue, the player can move through different parts of the world, which are home to particular creatures and may be subject to own rules of "physics".
While it can use ASCII characters to display the world the classical rogue symbols, the game needs graphics to render the non-euclidean world.
🌍️ Wikipedia:
HyperRogue is an independent video game developed by Zeno Rogue. It is a roguelike inspired by the puzzle game Deadly Rooms of Death and the art of M. C. Escher, taking place in the hyperbolic plane.
Gameplay
HyperRogue is a turn-based game in which the player controls one character exploring a world based on hyperbolic geometry, with cells arranged as a truncated order-7 triangular tiling by default (with a few exceptions). The player can also choose to play on some other tilings and honeycombs in two and three dimensions, in all eight Thurston geometries, along with a variety of quotient spaces. It borrows procedural generation and permadeath from the roguelike genre, and puzzle-based combat from Deadly Rooms of Death.
The world consists of 72 lands, each of which has a different theme, treasure, enemies, mechanics, and a magical power; the lands are usually separated by hyperbolic straight lines ("Great Walls") and change as one travels, thus allowing monsters and magical powers to interact between the different lands. The world is procedurally generated on the fly; some of the lands have to be unlocked by fulfilling a prerequisite in the given play (e.g., collecting a given number of treasures).
The main goal of the game is to collect treasures while avoiding being trapped by enemies. Other than simply collecting the treasures, there are several major quests to undertake (Yendor quest, Prince(ss) quest, Hyperstone Quest and the Holy Grail).
The basic gameplay is inspired by Deadly Rooms of Death. The basic enemies alternate their turns with the player; in their turn, the player or an enemy can stay in place, move or attack an adjacent cell. The player and basic enemies can be killed with a single hit. Similar to the check rule in chess, the game does not allow the player to make moves which would lead them to be immediately killed. While defeating a single enemy is not a problem, tactical planning is essential for winning fights with multiple enemies at once. This basic formula is altered in many ways: there are monsters of varying speeds, multi-tile monsters such as Ivies, sandworms, snakes and dragons, and monsters which have to be attacked in a specific way.
The game has many special modes, allowing the player to specific on a specific challenge (Pure Tactics Mode, Yendor Challenge), or changing a crucial aspect of the game (chaos mode where lands change very quickly as you travel, shoot'em up mode which is continuous rather than turn-based and grid-based, and orb strategy mode where orbs can be used at any time instead of being picked up in the world). The source code also contains a visualization engine, called RogueViz.
Hyperbolic geometry
The world of HyperRogue is characterized by its non-Euclidean geometry, precisely hyperbolic geometry; this affects many aspects of the game.
Basic gameplay. The player can use the negative curvature to escape situations which would be impossible to escape in a similar game in the Euclidean grid. Specifically, any monster following the player will get farther and farther behind unless directly behind the player; this is because following an equidistant to a specific path takes longer than following the original path.
Art. The game is displayed in the Poincaré disk model by default; it is also possible to select other projections from the special modes menu. The graphics are inspired by the art of M. C. Escher, particularly the Circle Limit series using hyperbolic geometry.
Balance. One property of hyperbolic geometry is that the amount of cells in distance at most d from the starting point is exponential in d; there are centillions of cells in distance 1000 from the starting point. This makes the world of HyperRogue practically infinite. The traditional RPG formula of getting stronger by collecting equipment had to be changed, in order to prevent grinding strategies from being effective. New lands and magical powers are unlocked by collecting treasures, but on the other hand, the amount of monsters spawning depends on the number of treasures collected in the given land, thus making it impossible to grind indefinitely.
Quest design. Many challenges in the game would be trivial in a Euclidean world but are made difficult by the exponential expansion of the hyperbolic plane. At the same time, other challenges would be practically impossible in Euclidean but are relatively easy in the hyperbolic world. Getting to the center of a moderately sized circle and returning to where you were before are two examples of tasks that are almost impossible in hyperbolic geometry, while both are much easier in Euclidean geometry.
Level design. Obstacles and other objects in the game world use shapes which are impossible in Euclidean geometry, such as infinite trees, equidistants and horocycles, and straight lines which never cross. There is also one land that relies on the holonomy of hyperbolic geometry: when the player returns to a tile after making a few steps, the world has rotated around the player.
The in-game tutorial allows the player to learn about hyperbolic geometry and the game's basic mechanics.
History
The first version of HyperRogue was created in November 2011, and contained only a single land and very simple monsters. A new version was made in March 2012 for the Seven Day Roguelike Challenge, with more lands and the introduction of magical orbs. In January 2015, HyperRogue was released on Steam.
Version 12.0, released in June 2021, added support for virtual reality through SteamVR.
Reception
HyperRogue was called "one of the most interesting roguelikes to come around lately" in the book Exploring Roguelike Games. Pocket Tactics stated that it was reminiscent of Roger Zelazny's Chronicles of Amber series.